Soola…

Ma istun juba mitmed-setmed päeva selle postituse otsas ja ei tea kuidas ja mida kirjutada. Põhiliselt sellepärast et sõna pretzel paistab eesti keeles omavat vastet soolakringel või soolapulk. Ja neist kummagist minu meelest ei saa tuletada mõistlikku vastet mini pretzel dogile. Olemuselt on tegemist muidugi viineripirukaga. Eriliseks teeb asja see, et enne ahjus küpsetamist on pirukat 30 sekundit soodavees keedetud. See annab siis tulemiks selle pretzeli looki ja mõnusa krõbeda pealispinna. Ma ütleks, et kui üldse viineripirukat süüa, siis selline on ainuõige. FB mulle väga häid ideid ei andnud ja sinna tõlkepärlite gruppi ma ei tihanud minna. Seega püstitan küsimuse siin uuesti – saaks sõna pretzel eesti keeles miskil muul moel kui soolakringel, soolapulk või enne küpsetamist soodavees keedetud taignatoode nimetada? Või jääb laensõna?

Pirukas

Pirukas

Retsept on Ameerikamaalt (Joy the Baker) ja ütleme nii, et määratlus mini on ilmselt mingi jänkide mõõdupuu järgi. Ma tegin samuti 16 tükki, lõigates pooleks mingid Jussi viinerid ja no ikka täiesti korralik piruka suurus oli.

Ma väga pikalt ei viitsi retsepti ümber tippida, seega pöörduge algallika poole kui jääb arusaamatuks: 350 ml sooja vett segada 1 spl suhkruga,  lisada 2,5 spl kuivpärmi ja lasta 5 min seista kuni kergelt vahutama hakkab. Siis lisa 560 g jahu, 2 tl soola ja 2 spl sulatatud võid. Sega ja sõtku taigen ühtlaseks, siledaks. Siis pane kaussi, kata ja jäta sooja kohta tunniks ajaks kerkima.

Eelkuumuta ahi 220°C. Ja siis tuleks teha soodavesi. Mul polnud kuskilt võtta 220g soodat ja üle kolme liitri sooda vett tundus ka liiast (3,3l=220g soodat). Seega ma optimeerisin koguse 1 liitrile (u 60 g soodat) ja võtsin väikse kastruli. Igatahes tuleb soodavesi keema ajada. Pirukate tegemiseks tuleks taigen jagada 16 tükkiks ning need siis ükshaaval vorstikesteks rullida ja ümber viineri keerata. Pirukad tuleks panna keevasse soodavette 30 sekundiks, siis sealt vahukulbiga välja õngitseda, ahjuplaadile panna. Pirukad tuleks enne ahju panekut munaga pintseldada ja kaunistuseks soola (ja/või pipart) peale raputada. Küpsetada 12-14 minutit.

Pirukas

Pirukas

Esineb muidugi veel kummalisemaid variatsioone pretzeli teemal – pretzel milk pancakes. Erinevalt pirukatest tunddub säärane teguviis mulle rõve, nii et selle tarvis mul ilmselt emakeelset väljendit tarvis ei lähe :)

8 comments

  1. kogemata sai nupule liiga vara vajutatud :) Pretzel on meie kandis teada tuntud asi. Maitseb täpselt nagu soolane baranka :) Aga see viineripiruka variant on küll huvitav.

    1. Mulle seostub see pretzel ikka üldiselt nende kuivade soolapulkadega, mis suht rõvedad. Meil oli koolis puhvet kus neid müüdi, ja kui paki ostsid, siis tuli ikka ära süüa, pm mingi 300 g soolast jahu lihtsalt… öeh. Aga need soft pretzelid tunduvad meeldivamad, mõtlen isegi et teeks mingeid kringleid või värki

Lisa kommentaar

